Dlaczego warto sprawdzać opinie o e-sklepach przed zakupem

Zapoznanie się z opiniami klientów to jeden z najważniejszych kroków, który powinien poprzedzić świadome zakupy online. Klienci, którzy zostawiają komentarze o produktach i sklepach internetowych, są najlepszym źródłem wiedzy o e-sklepach. Dlaczego warto poznać ich zdanie?

Opinie o sklepach internetowych – czy warto je czytać?

Odpowiedź może być tylko jedna: oczywiście, że tak! Dawni klienci, którzy chcą dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi, robią ukłon w stronę pozostałych internatów zainteresowanych zakupami online. Oceny mogą dotyczyć nie tylko produktu, ale też kontaktu ze sklepem, zgodności produktu z opisem na karcie w e-sklepie, płatności czy dostawy zakupów.

Opinii warto szukać na stronie sklepu internetowego. Niestety wielu internautów obawia się, że właściciele usuwają niepochlebne komentarze albo sami piszą pozytywne recenzje. Gdzie szukać zatem obiektywnych opinii o zakupach online?

  1. Ceneo – najpopularniejsza e-porównywarka cen w Polsce. Łatwo znajdziesz w niej opinie o poszukiwanym produkcie, oferty cenowe i recenzje zakupów w konkretnych sklepach internetowych.
  2. Allegro, czyli od wielu lat wiodąca platforma zakupowa w kraju i nie tylko. Niektóre sklepy internetowe sprzedają również na Allegro. Doświadczenia użytkowników platformy i tych, którzy kupują bezpośrednio w e-sklepie, są zapewne podobne. Właśnie dlatego uważnie czytaj opinie na Allegro.
  3. https://www.gowork.pl – choć kojarzy się z ocenami wystawianymi przez kandydatów do pracy i pracowników, to internauci mogą także komentować działalność przedsiębiorstw jako ich klienci.
  4. Tematyczne fora internetowe, które gromadzą pasjonatów. Jeżeli Twoje dziecko pokochało ukulele i szukasz dla niego nowego instrumentu, zerknij na fora muzyczne. Nie dość, że na pewno znajdziesz tam pomoc co do wyboru konkretnego ukulele, to jeszcze prawdopodobnie niejeden forumowicz podpowie, któremu internetowemu sklepowi muzycznemu warto zaufać.
  5. Media społecznościowe, takie jak Facebook, to prawdziwa kopalnia wiedzy dotyczącej doświadczeń innych internautów. Komentarze pod postami i opinie na fanpage’ach to najlepsze sposoby na rekomendowanie lub odradzanie zakupów.
  6. Wyszukiwarka Google, która umożliwia zapoznanie się z opiniami innych o konkretnej firmie. Odsyłacz do opinii o sklepie internatowym znajdziesz m.in. w wizytówce firmy w Google. Jak ją znaleźć? Wpisz nazwę sklepu w pole wyszukiwania. Na stronie z wynikami wyszukiwania po prawej zobaczysz informacje o firmie, w tym opinie Google.

Inne zasady bezpiecznych zakupów w Internecie, o których musisz pamiętać

Twoją czujność musi wzbudzić:

  1. Problem ze znalezieniem jakichkolwiek opinii o sklepie w Internecie. Fora internetowe, porównywarki cen, strony z komentarzami, platformy zakupowe, media społecznościowe – jeżeli nie ma tam żadnej recenzji sklepu, choćby w postaci gwiazdek, to uznaj, że albo jesteś pierwszą osobą robiącą zakupy, albo taki sklep nie istnieje.
  2. Brak NIP-u i REGON-u. Pamiętaj, że w stopce na dole, w zakładce kontaktowej lub w typie „o nas” na stronie sklepu internetowego powinny znaleźć się dokładne informacje o firmie, które zwiększają jej wiarygodność. Pamiętaj – to, że sklep nazywa się np. sklepzbutami.pl, wcale nie oznacza, że firma ma tę samą nazwę. Kiedy odszukasz odpowiednie informacje, sprawdź prawidłowość tych danych w CEIDG lub KRS (w przypadku spółek).
  3. Tradycyjny przelew jako jedyna forma płatności. Znacznie bezpieczniejsza jest płatność za pobraniem, przy odbiorze w punkcie stacjonarnym lub za pomocą zewnętrznych operatorów, takich jak PayPal czy PayU.

Opinie o sklepach, które zostawili poprzedni klienci, to najlepsze źródło informacji o procesie zakupów. Szukaj ich zawsze, kiedy decydujesz się po raz pierwszy na zakupy w sklepie internetowym.

Redakcja enh.pl