E-commerce. Co to jest i dlaczego warto być w sieci?

Pojęcie e-commerce jest doskonale znane wszystkim osobom mającym stałą styczność z Internetem. Oznacza po prostu handel w sieci. Czy jednak takie uproszczenie tego zagadnienia nie jest zbytnim uogólnieniem? W poniższym artykule zastanowimy się, czym jest e-commerce, jakie są jego największe zalety i wady. Zapraszamy do zapoznania się z artykułem.

E-commerce – czy to rzeczywiście takie proste?

Handel w sieci jest znany niemal tak długo, jak długo istnieje sam Internet. Wielu osobom zapewne wydaje się, że jest dużo prostszy, niż jego tradycyjna odmiana. Czym jest bowiem prowadzenie sklepu internetowego w porównaniu ze sprzedażą stacjonarną, koniecznością wynajęcia lokalu, czy zatrudnienia wielu pracowników. Z tego względu każdego dnia powstają kolejne biznesy, które mają funkcjonować w sieci. Niestety, w wielu przypadkach są otwierane przez osoby ze zbyt małą wiedzą na temat e-commerce, dla których ta droga wydaje się po prostu bardzo łatwa.

Jak się okazuje po przyjrzeniu się bliżej, branża e-commerce jest znacznie bardziej złożona. Warto mieć to na uwadze, gdy planujemy sprzedaż towarów i usług w Internecie. Oczywiście, jest wiele zalet handlu w sieci, część z nich postaramy się przedstawić w tym tekście.

Największe zalety e-commerce

Pierwsza zaleta e-commerce nasuwa się od razu, gdy pomyślimy o tej branży. To brak potrzeby prowadzenia fizycznego punktu, sklepu lub zakładu. Możemy więc w dowolnym miejscu prowadzić firmę, a dzięki sprzedaży wysyłkowej towar może dotrzeć do wszystkich mieszkańców Polski, a nawet całego świata. Sprzedawany towar nie musi być ładnie eksponowany, a nawet wyciągany z fizycznych pudełek.

e-commerce

Niektóre sklepy e-commerce posuwają się jeszcze dalej, nie mając w ogóle fizycznej styczności ze sprzedawanymi rzeczami. Po złożeniu zamówienia, klient otrzymuje towar bezpośrednio od producenta lub z hurtowni, które zajmują się pakowaniem i wysyłką, a także późniejszą obsługą gwarancyjną i reklamacjami. W przypadku świadczenia usług przez Internet lub sprzedaży produktów cyfrowych (dostęp do serwisów, e-booki, piosenki mp3, itp.) jest jeszcze prościej. Wtedy nie musimy nawet wysyłać żadnych paczek, a po zamówieniu nasz system może automatycznie dokończyć transakcję. Brzmi nieźle, prawda?

Są jednak pewne minusy…

Dostęp do oferty naszego sklepu internetowego jest możliwy z dowolnego miejsca na świecie. Także my możemy pracować z różnych lokalizacji. To zarazem plus, ale też minus branży e-commerce. Dlaczego jest to jej wadą? Ponieważ musimy konkurować z innymi sprzedawcami w sieci, których biznesy są zlokalizowane… w dowolnym miejscu w Polsce lub nawet na świecie.

Wadą tej branży jest więc bardzo duża konkurencja, konieczność zachęcenia klientów znacznym obcinaniem swojej marży i obniżaniem ceny. W e-commerce bardzo dużą rolę odgrywa także marketing. Trzeba za niego zapłacić lub poświęcić na to sporo czasu.  Pieniądze zaoszczędzone na wynajmie stacjonarnego sklepu często przeznaczymy więc właśnie na poszukiwanie klientów. Trzeba się też liczyć z koniecznością opłaty za prowadzenie sklepu internetowego.

Redakcja enh.pl

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.